lauantai 15. heinäkuuta 2017

Kryssimistä ja kallistuskulmia

S/y Laureenalla on ollut ystäviä vieraanamme viimeiset päivät. Siksi kirjoittaminenkin on nyt jäänyt, mutta kerrotaanpa yhteenvetona tunnelmia ja tapahtumia näistä heinäkuun päivistä (keskiviikko - lauantai).
Kummityttömme Kaisa, veljensä Konsta sekä heidän vanhempansa Susanna ja Kalevi saapuivat Maarianhaminaan keskiviikkona iltapäivällä Silja Linen kyydissä.  Ihanaa nähdä pitkästä aikaa ja päästä viettämään muutama vuorokausi yhdessä merellä purjehtien!
Ilma oli heti alusta alkaen suotuisa; aurinko paistoi kun aamuinen sumu oli taivaalta hälvennyt. Matkaan siis!
Ensimmäinen legi kulki kauniin kanavan kautta kohti Kastelholman satamaa. Purjeet nostettiin ja tuuli puhalsi meidät hyvää vauhtia perille. Isoja kallistuskulmia ei vielä tässä kohtaa koettu, joten vieraamme saivat totutella vähitellen purjeveneen käyttäytymiseen ja keinumiseen. Pientä kokemusta heillä toki jo purjehtimisesta edelliseltä kesältä kanssamme olikin.

Kastelholmassa oli muuten koko kesän lämpimimmät uimavedet, saunan lauteilla kerrotun huhun mukaan ainakin 20 astetta. Nuoriso nautti uimisesta!
Aamulla kaikki halukkaat menivät opastetulle linnakierrokselle ja sen jälkeen startattiin.

Purjeet ylös ja seuraava noin 15 mailin legi pääsi alkamaan. Nyt meillä olikin vauhtia! Kylmä pohjoistuuli puhalsi selällä 11-13 m/s, puolipilvinen taivas esti aurinkoa lämmittämästä ja vieraamme hakivat villasukkaa jalkaan. Tuuli oli melko myötäinen, joten purjeet olivat kokonaan ylhäällä. Olin kyllä hieman huolissani miten vene käyttäytyy jos tuulen suunta muuttuu. En halunnut gasteillemme ainakaan näin alkuun kovin hurjia kokemuksia, mieluummin mukavaa menoa. Mutta kaikki meni hyvin ja Bomarsundiin rantauduttiin alkuillasta. Pientä säätöä ankkurinlaskemisessa, mutta onneksi naapuriveneen kumivenettä sai lainaan. =)

Kun porukan muonitus oli kaasupullon vaihdon jälkeen hoidettu, lähdettiin kävelemään raunioille. Hienot olivat jälleen näkymät!

Seuraavan päivän tuulet huomioiden suunniteltiin lähtö hyvään aikaan aamusella, joten illalla ajoissa unten maille!
Torstai -aamu oli täysin aurinkoinen! Suihkut ja aamupalat ja matkaan kohti luonnonsaarta!
Purjehduksen haasteellisuus kasvoi päivä päivältä sopivasti; vastatuuleen kryssimistä, käännöksiä, purjeiden trimmaamista ja kallistumisia. Miehistömmekin pääsi nyt osallistumaan tehtäviin!

Valmiina käännökseen; Tico hälyttää "tilanne päällä" -haukun aina genoan skuutteja säädettäessä.
Ja alakuvassa kallistus on jo siinä kulmassa että ison skuuttia löysätään!

Joka kerta kun pääsemme reissuillamme määränpäähän, tulee hyvä tunne onnistumisesta; perille päästiin! Ja niin oli nytkin; upea laguuni aution saaren keskellä otti meidät vastaan ja päivää oli hienoa jatkaa grillaten, saaren kallioilla patikoiden ja uiden.

Illalla kuvattiin kaunista auringonlaskua!

Viimeinen legi ystäviemme seurassa oli tyyni ja rauhallinen. Tuuli tyyntyi lopulta niin että moottorivoimat otettiin käyttöön.
Getan jylhän kaunis satama tarjoaa meille suojaisan poukaman jossa yöpyä vielä tämä yö porukalla. Kylpylän poreallas on taas testattu ja meressäkin vilvoiteltu sekä sileillä ja lämpimillä graniittikallioilla kävelty ja kuvattu!