tiistai 21. heinäkuuta 2015

Hundholmenista Helsingholmaan

Harvinaista herkkua tuo auringonpaiste tänä kesänä, aamulla täydellinen, pilvetön taivas ja lämmin, suojaisa laituripaikka Hundholmenin itäpuolella. Aamupalan jälkeen kävin uimassa. Veden lämpötila vaivaiset 15 astetta. Nyt näin ensimmäistä kertaa hieman sinilevää tänä kesänä, pieniä hiutaleita veden pinnassa, vähän kuin siitepölyä. Joten lämmin suihku veneen uimatasolla uinnin jälkeen oli hyvä juttu!
Tässä vielä kuva eilisestä kauniista illasta.
Purjehdussää oli miellyttävä, tuulta 6-8 m/s ja aurinko paistoi. Tuulen suunta lännestä, joten etappi-vaihtoehdoistamme valitsimme Helsingholman, jotta ei tarvinnut matkata vastatuuleen. Purjehtijoita sekä moottoriveneitä oli merellä paljon!

Ohitimme Kasnäsin ja jatkoimme Högsåran ohi leppoisissa tunnelmissa!

Ennen Helsingholmaa käänsimme kurssia länteen, saarta kohti ja ylitimme pienen selän. Purjeita trimmattiin ja vene kallistui mukavasti, matka eteni hyvin.

Tico on ottanut nyt huomattavasti rauhallisemmin purjeisiin liityvät äänet ja muun touhun, eikä ollut tunnetta, että häntä olisi pitänyt pitää kiinni hihnassa. Kannelle Tico ei vauhdissa kuitenkaan ole edes yrittänyt.

Hyvin pääsimme rantautumaan ja saimme paikan vielä klo 15 aikaankin. Myöhemmin tuleville paateille piti tehdä jo tilaa meidän muiden veneitä tiivistämällä... Täällä saunavuorot ovat kyllä kiven takana ja nytkin sauna oli varattu jo seuraavan vuorokauden puolelle klo 01 asti, joten jätimme saunan väliin. Sen sijaan tuoretta savukalaa ja pullaa saimme "suoraan uunista"! Valkoinen hevonen, jolla mekin aiempina vuosina olemme ratsastaneet, käyskenteli jälleen saarella.  Lenkkipolut mäntymetsässä ja kallioilla merenrantaa myötäillen tuli koluttua nyt etupäässä Juulian, Juhan ja Ticon voimin!

Illaksi jälleen pappateltta pystyyn, sade saapui tuulen kera. Webasto (lämppäri) päälle ja nukkumaan!