lauantai 25. heinäkuuta 2015

Röllistä kotiin

Perjantaina pyöräretken jälkeen lähdimme jälleen matkaan! Kivaa!
Juha kertoi että hän aina odottaa sitä hetkeä, kun päästään taas merelle ja nostetaan purjeet. Itselläni alkaa jo olla orastava tunne siitä, että kohta tämä yhteinen loma vesillä taas päättyy ja voimme tehdä vain viikonlopun reissuja...mutta eipä murehdita sitä nyt vielä!
Eilen tuuli oli 12 m/s ja päätimme jo rannassa että nostamme pelkän genoan. Se oli oikea valinta! Matka taittui mukavasti. Tuuli ei tuntunut niin kovalta ja taidan alkaa ymmärtää, mitä tuo tosituuli ja suhteellinen tuuli tarkoittaa... Suhteellisen tuulen lukemassa (joka näytti nyt 9 m/s) on otettu huomioon myös veneen eteneminen ja suhteutettu tuulen nopeus siihen. Käsittääkseni myötäiseen (tai sivumyötäiseen niinkuin nyt mentiin) mennessä suhteellinen tuuli on pienempi kuin tosituuli, siltä se silloin myös tuntuu! Ja vastaiseen mentäessä suhteellinen tuuli on suurempi kuin tosituuli! Näinköhän?
Matkalla keiteltiin kahvit ja kuunneltiin musaa, olisi tehnyt mieli tanssahdella sitloodassa! Hyvä fiilis! =)

Valitsimme nyt kohteeksi seuran saaren "Röllin", jonne saavuimme iltasella saunomaan ja grillaamaan sekä jutustelemaan muiden kanssa! Tänä kesänä kettu liikuskelee aivan sataman tuntumassa.

Hyvin nukutun yön jälkeen hyvin lämmin ja aurinkoinen aamu! Shortsit jalkaan ja aamupala ulkona veneen perässä! Kotiin oli kuitenkin lähdettävä, tämänkertainen merimatka viimeistä purjehdusta vaille valmis! Ajoin ensin hyvän matkaa miedossa 4 m/s tuulessa kaikki ylhäällä, sen jälkeen sisälle tiskaamaan, pakkaamaan laukut ja järjestelemään paikat kuntoon seuraavaa retkeä varten!

P.S. Kotisatamassa kokeilin ensimmäistä kertaa ajamista "parkkiin", vaatii harjoitusta, esim. tuntumaa siitä, miten nopeasti/hitaasti ruorin kääntely tiukemmissa kurveissa alkaa vaikuttaa veneen kulkusuuntaan. =)