lauantai 4. heinäkuuta 2015

Pitkä päivä

Lähdimme Kökarin Hellsöstä eilen aamulla klo 10. Tässä idyllisessä, pienessä venesatamassa oli hyvä, rauhallinen tunnelma. Aika tuntui pysähtyneen. Illalla kävimme uimassa veneen uimatasolta, virkistävää! Jälleen aamulla aurinko paistoi ja tuulta oli mukavasti. Alla olevaan videon pätkään on taltioitunut sattumalta radiosta tulleet, juuri sopivat laulun sanat; "Kaikki on all right, pidän susta huolen...!"

Pääsimme mukavaan vauhtiin tuulen voimalla, selän ylityksessä 7,5 solmua parhaimmillaan! Tunne veneen kulkiessa vauhdilla ja tasaisesti oli hieno! Aaltojen hajoamista valkoisiksi pärskeiksi oli rentouttavaa katsella ja kuunnella.

Selän ylityksen jälkeen Viking Linen Amorella pyyhälsi ohitsemme väylää pitkin.

Kun noin kolme-neljä tuntia oli purjehdittu, alkoi selvästi väsymys ja nälkä painaa. Kelikin tuntui muuttuvan hankalammaksi ja tässä kohtaa olisin reivannut isoa purjetta, mutta kapteenin ohjeen mukaan mennään. Genoaa otettiin sisään, Tuuli kävi jo yli 10 m/s:ssa, Juhan seuratessa oman vauhdimme kehittymistä, minulta alkoi liietä voimia enää vain kurssin pitämiseen. Lisäksi Finnlinen kaksi isoa alusta lähestyi, toinen edestä ja toinen takaa. Löysäsimme ison purjeen skuuttia, jolloin ohjaus keveni ja ohitukset onnistuivat. Mutta tässä vaiheessa oli pakko löytää paikka, johon ankkuroida hetken ruokataukoa varten. Löysimme luonnonpoukaman Långnäsistä, muutoin täällä sijaitseva satama oli huono, paikat olivat varattuja eikä palveluita ollut. No, saimme ruokatauosta kuitenkin lisää voimia ja puitua äskeisiä kokemuksia, joten jatkoimme matkaa positiivisemmalla asenteella. Iso purje ykkösreiviin ja genoaa ulos jonkin verran, näin lipuimme eteenpäin rannikon tuntumaa pitkin, saarten välissä. Tuuli oli oikukas ja haastoi meitä, aloittelijoita, edelleen. Vaikka vauhti oli hiljainen, puuskat tarttuivat aina hetkeksi purjeisiin ja kallistivat venettä todella reilusti! Purjeet tuntuivat jatkuvasta skuuttaamisesta huolimatta hakkaavan. Selälle tultaessa päätettiin laskea iso alas ja kun käänsin veneen vastatuuleen, hakkasi keula vasten tyrskyjä! Sain kuitenkin hienosti pidettyä veneen aloillaan ja taas myötäiseen käännyttäessä kaikki rauhoittui! Sama tuuli voi tuntua tyystin erilaiselta eri suunnista! Nyt menimme pelkällä genoalla kauniin ja vehreän mökkisaariston välistä ja lopulta, yhden sillan vielä kierrettyämme, Bommarsundin linnoituksen rauniot häämöttivät kallion päällä!
Rantautumisessa Juulia on jo suureksi avuksi, yksi miehistön jäsen varmistamassa esim. kylkiä, kun minä olen laidalla poijua pyydystämässä ja Juha on ruorissa. Ystävällinen etelä-Afrikan lipun alla purjehtiva pariskunta kiinnitti keulaköytemme laituriin ja vihdoin saimme hengähtää!
Päivä oli pitkä, "jatkopinnaakin" tarvittiin, mutta nyt olemme taas kokemusta rikkaampia!
Tämä päivä on oltu maissa, Juulian kanssa kävimme Maarianhaminassa ja bussista myöhästyttyämme liftasimme perille. Aurinko on taas paistanut koko päivän ja kävellessämme Maarianhaminan kaduilla luulimme jo näkevämme kangastuksia, kun vastassa oli kaksi norsua!